
Gick inom Pressbyrån på Bromma Flygplats häromdagen och såg en ny yoga tidning - på svenska. Den heter OmYogaOm och ges ut av Team Shakti AB. Har hört flera personer spekulera om vad alla shaktimattepengarna går till och det här verkar vara en av sakerna. Ett ambitiöst magasin med glansigt papper, mängder av färgbilder och framsida med relieftryck. Man verkar vilja täcka in hela yogaspektrat med olika traditioner och yoga som livsstil med artiklar om både relationer och mat.
Tilltalet är väl pompöst för att uttrycka det milt med en inledande välsignelse och en avsiktsförklaring av om Mokshananda som skulle kunna läsas som sekteristisk geggamojja eller, nyliberalism förklädd till yogiska sanningar som några yogavänner sa.
Språket är galet blommigt med typ: öppna ditt hjärtra för livets hela spektra, väck din inre visdom och andra fantastiska formuleringar. Formmässigt påminner den mest om ICAs buffé eller ett resemagasin. Tidningen gjorde mig faktiskt nästan illamående vid första genombläddringen inte bara för att lyckan och (själv)godheten dryper om den utan också för det finns lika många typsnitt som artiklar och delar av det som är redaktionellt material ser ut som reklam och vice versa. För mig blir också trovärdighet tveksam när Shaktimattan dyker upp på bild på flera ställen (inte enbart som reklam) i tidningen och på magasinets hemsida.
Under rubriken Asana i fokus guidas man genom en framåtböjning i detalj. Jag uppskattade att få flera olika yogatraditioners förhållningssätt till positionen och också att få möta svenska yogalärare i text och bild. Artikeln med Jordan Bloom framhåller oväntat nog ilska som en kraft för förändring.
Men åh vad jag längtar efter yogajournalistik som också förhåller sig kritiskt till det egna fältet.
http://www.omyogaom.se/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar